Má noc v jednej posteli vplyv na spánok? Vedci hľadali odpoveď

Text: David Baránek | Foto: Bruce Mars / StockSnap | Video: Editori.sk | Publikované: 14. júla 2020

Niektoré páry sa najlepšie vyspia pri partnerovi. Iné zas majú pocit, že ich partner vyrušuje. Výskumníci sa rozhodli pozrieť na to, kto sa vyspí lepšie.

Tip: Ak sa vám nechce čítať, pod článkom nájdete videosúhrn.

V novom výskume publikovanom vo vedeckom časopise Frontiers in Psychiatry výskumníci z Nemecka, Dánska a USA skúmali kvalitu spánku u párov vo veku 18 až 29 rokov.

Štyri noci počas dvoch po sebe idúcich víkendov porovnávali ich spánok, keď spali spolu na jednej posteli a keď oddelene.

Aby dostatočne zachytili kvalitu spánku, využívali na to meranie mozgových vĺn, činnosti srdca, pohybov aj svalového napätia.

Páry si v jednej posteli lepšie oddýchli

Výsledky ukázali, že páry, ktoré spali spolu, si lepšie oddýchli a mali kvalitnejší spánok. Spanie s partnerom bolo spojené s 10% nárastom hlbokého spánku. To je fáza spánku, ktorá sa spúšťa približne hodinu a pol po zaspaní a mozog si počas nej najlepšie oddýchne. Je spojená s organizáciou pamäte, reguláciou emócií aj tvorivým riešením problémov.

Zaujímavé je, že počas spánku sa cykly medzi miernym a hlbokým spánkom medzi dvojicou zosynchronizovali. Platilo to najmä pre tých, ktorí označili svoj vzťah ako „hlboko milujúci.“

Spánok na jednej posteli s partnerom spôsoboval, že telo sa hýbalo o niečo viac ako obvykle. To ale, zdá sa, nijako neznižovalo kvalitu spánku a nenarúšalo to ani druhú spiacu osobu.

Niekomu môžu vyhovovať oddelené postele

Na druhej strane ale treba zdôrazniť, že každý sme individuálne bytosti a každému sa lepšie spí inak. Jeden starší výskum z Anglicka napríklad ukázal, že pohyby partnera vedú k nepokojnému spánku. Záleží teda predovšetkým na tom, čo vyhovuje vám a vášmu partnerovi.

Prikláňa sa k tomu aj Henning Johannes Drews, jeden z autorov výskumu: „Ak chcete so svojim partnerom zdieľať posteľ… môže to byť veľmi dobré. Ak vám ale partner bráni zaspať alebo narušuje váš spánok a ste uvoľnenejší, ak spíte osamote, je to pravdepodobne to najlepšie, čo môžete spraviť.“

Videosúhrn

Zdroje informácií:
Frontiers In Psychiatry
Oxford Academic
Science Alert

a

Prečítajte si tiež