Jana Kuzmová: Ako sa tvoria šaty na mieru

Publikované: 23. marca 2017

Keď o vás začnú písať médiá, zdalo by sa, že je to skvelá reklama. Najmä, ak ste módna návrhárka a vaše diela nosí na sebe nejedna známa osobnosť počas veľkých televíznych prenosov. Ibaže, aj skvelá reklama môže paradoxne kaziť biznis.


Jana Kuzmová je módna návrhárka. Keď idete do jej ateliéru na bratislavských Kramároch, schádzate po dlhých schodoch v terasovitom svahu a pred vami sa odhaľuje panoráma protiľahlého lesíka. Presne to je pohľad, ktorý vidíte aj z miestnosti, kde Jana navrhuje šaty. Vedľa je ešte ďalšia miestnosť, v ktorej pracujú krajčírky.

„Kedysi bola móda vnímaná viac ako súčasť umenia,“ rozhovorí sa Jana Kuzmová o období, keď sa v nej len formovala odvaha skúsiť sa živiť navrhovaním šiat. Po škole sa dostala do veľkého módneho domu a odtiaľ už bol len kúsok k vlastnej kariére. Vyratúva na prstoch, koľkí z jej ročníka vysokej školy sa tomuto remeslu a umeniu v jednom venujú po tom, čo to vyštudovali. Vraj dvaja. Vrátane Jany. Je zrejmé, prečo. Dať si ušiť šaty, oblek alebo kostým na mieru je na Slovensku zatiaľ stále vnímané ako panské huncúctvo. Neprávom. U návrhára zaplatíte približne toľko, koľko za konfekciu lepšej značky v nákupnom centre. A pritom máte na sebe, to čo chcete a ešte vám to aj sadne.

Jana Kuzmová, módna návrhárka

Jana sa k povolaniu, ktoré najmä dievčatá majú v kolónke práce snov nedostala tak, že by od malička šila bábikám šatočky. Vraj ani si nevedie spomenúť, či vôbec niektorej šaty vyrobila. Umenie, práca s textilom a módne návrhárstvo si ju však našli akosi prirodzene, prišli jej do života, usadili sa a už zostali.

„Šitie na zákazku klient nesmie brať ako záťaž. Je to proces, ktorý spoluvytvára,“ opisuje Jana Kuzmová svoju prácu a jej spojenie s umením. „Klient musí vnímať relax a zábavu. A samozrejme, výsledok musí byť perfektný.“

Jana Kuzmová, módna návrhárka

Jej klientkami sú najmä ženy na manažérskych pozíciách, a ženská biznis móda je zároveň tá časť práce, ktorá ju najviac baví. Ukázať ženu ako dámu a pritom jej vytvoriť kostým, ktorý môže nosiť každý deň.

Práve vďaka tomuto zameraniu na ženskú biznis módu pracuje celý rok nielen počas plesovej sezóny. Tento fakt je dôležité spomenúť, pretože módni návrhári sa dostávajú do médií najmä počas plesovej sezóny. A to je práve tá reklama, ktorá je niekedy aj na škodu. Jana Kuzmová spomína, ako si jej priateľky išli dať plesové šaty ušiť niekomu inému – vraj keď o nej písali médiá, predpokladali, že bude veľmi vyťažená a veľmi drahá. Nuž, ani jedno nebola pravda.

Viac informácií nájdete na kuzmi.sk

a